عماد احمدوند مدیر کارگروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد توسعه فناوری‌های نانو در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، در خصوص برگزاری آزمون مرحله اول دهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، اظهار کرد: دهمین دوره این المپیاد به عنوان یکی از ابزار‌های ترویج نانو در حوزه دانش آموزی است.

احمدوند با اشاره به فعالیت‌های ستاد نانو در حوزه دانش آموزی بیان کرد: در حوزه آموزشی در چند بخش مختلف کار انجام می‌دهیم که یکی از آن‌ها آموزش مفاهیم نانو به صورت تئوری است؛ همچنین آموزش‌های عملی نانو نیز در آزمایشگاه‌های تخصصی نانو برگزار می‌شود.

مدیر کارگروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد توسعه فناوری‌های نانو ادامه داد: در حال حاضر ۸۷ آزمایشگاه نانو در کشور وجود دارد که با تجهیزات داخلی تجهیز شده‌اند و هر استان حداقل یک آزمایشگاه دارد و در واقع ما هیچ استانی را نداریم که آزمایشگاه نداشته باشد.

وی گفت: جشنواره طرح‌های دانش آموزی در واقع ابزاری است برای اینکه کسانی که در این آزمایشگاه‌ها کار انجام می‌دهند بتوانند نتایج کار‌های خود را ارائه کنند. المپیاد دانش آموزی هم یک ابزار دیگر برای تعریف ترویج نانو در بین دانش آموزان و وظیفه اصلی آن شناسایی افرادی است که توانمندی علمی و تئوری قوی دارند و ما می‌توانیم این دانش آموزان را در فضای عملی قرار داده و به آن‌ها آموزش‌های مکمل دهیم.

مدیر کارگروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد توسعه فناوری‌های نانو تصریح کرد: در واقع با همین رویکرد است که هرسال این آزمون برگزار می‌شود و امسان نیز در اولین جمعه از اردیبهشت ماه المپیاد با حضور ۱۷ هزار دانش آموز در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از بین این تعداد داوطلب شرکت کننده حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر قبول خواهند شد و در آزمون مرحله دوم با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. مرحله اول این آزمون به صورت کاملا تستی است، اما مرحله دوم به صورت تستی و تشریحی برگزار خواهد شد و در نهایت ۳۰ نفر برگزیده از مرحله دوم به اردوی عملی راه خواهند یافت.

مدیر کارگروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد توسعه فناوری‌های نانو بیان کرد: این ۳۰ شرکت کننده برگزیده در مرحله سوم به مدت دو هفته آموزش‌های عملی خواهند دید و رقابت شان تئوری نخواهد بود و نهایتا برگزیده‌های این دوره جایزه مدال‌های طلا، نقره و برنز دریافت خواهند کرد.

وی یادآور شد: این رقابت در سطح دانش آموزی است، اما این دانش آموزان زمانی که دانشجو شوند عضو کانون برگزیدگان باشگاه نانو خواهند شد و آموزش‌های کسب و کاری و آموزش‌های توسعه فناوری را به آن‌ها به صورت تخصصی خواهیم داد با این نگاه که در هر زمینه‌ای که پتانسیل دارند آن‌ها را شناسایی کنیم و آن توانایی را رشد دهیم.

احمدوند با بیان اینکه ممکن است ویژگی‌های شخصیتی برخی از این افراد در کار‌های تحقیقاتی مرز دانش باشد، گفت: ما کمک می‌کنیم تا این دانشجویان با دانشمندان تراز اول کشور ارتباط برقرار کرده و بتوانند تحقیقات علمی خود را انجام دهند. ممکن است برخی دیگر در توسعه فناوری بر تولید محصول توانمندی‌های لازم را داشته باشند که در این صورت ما تلاش می‌کنیم تا این پتانسیل و توانمندی را شناسایی کنیم و رشد دهیم.

مدیر کارگروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد توسعه فناوری‌های نانو ادامه داد: برخی دیگر ممکن است در حوزه‌هایی همچون مدیریت کسب و کار و سایر مهارت‌ها که در سیستم یک نظام توسعه فناوری مورد نیاز است پتانسیل داشته باشند و ما آن‌ها را هدایت خواهیم کرد.

احمدوند تصریح کرد: در واقع در این کانون نگاه ما به شناسایی توانمندی‌ها و رشد آنها است بطوری که این افراد احساس مفید بودن را در خود داشته باشند، زیرا یکی از مشکلات ما در کشور برای شناسایی نخبه‌ها این است که نخبه‌ها را شناسایی می‌کنیم، اما کمتر به آن‌ها مسئولیت می‌سپاریم و به مرور زمان حس عدم کارایی لازم در انجام امور در آن‌ها ایجاد می‌شود و به راحتی از سیستم جدا خواهند شد.

مدیر کارگروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد توسعه فناوری‌های نانو خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا به هر نحوی نخبه‌ها را در کشور حفظ کنیم، زیرا اگر به آن‌ها مسئولیت نسپاریم به راحتی از سیستم جدا شده و جذب کشور‌های خارجی می‌شوند و ما این هدف را در این کانون به طور جدی دنبال می‌کنیم.