کامل شد/// نارضایتی دانشجویان از افزایش قیمت بهای ناوگان حمل و نقل عمومی/ شهرداری همت خود را برای اخذ مطالباتش از دولت به کار بنددگروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سروش عربی؛ مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور و وجود بارگاه ملکوتی و شریف حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام که هر ساله میزبان۳۰ میلیون عاشق و دلداده که از سراسر دنیا  به پابوسی او مشرف می‌شوند دارای ظرفیت‌های بسیاری است، همچنین این شهر با داشتن مراکز دانشگاهی و آموزش عالی متعدد از جمله دانشگاه فردوسی، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، امام رضا علیه السلام، پیام نور و موسسات غیرانتفاعی متعدد، عملا به قطب دوم دانشگاهی کشور پس از تهران تبدیل شده است.

 

باتوجه به اینکه مشهد به طور جدی با مشکل افزایش آلودگی هوا و ترافیک در سال‌های اخیر روبه‌رو بوده است و مسئولان شهری  یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوای شهر را استفاده نکردن از خودرو‌های شخصی و افزایش استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌دانند، حال این سوال مطرح می‌شود که ایا شهرداری و شورای شهر نمی‌توانند به جای افزایش سرسام اور قیمت بهای اتوبوس و مترو همت خود را برای پی گیری مطالبات خود در خصوص سهم دولت در حمل و نقل عمومی به کار ببندند؟

 

متاسفانه در شرایط نامساعد اقتصادی کشور شورای اسلامی شهر مشهد در روز‌های پایانی سال گذشته بر اساس مصوبه‌ای نرخ بلیت اتوبوس و قطار شهری را از ۲۳ فروردین امسال افزایش داد و بر اساس این مصوبه در خطوط روزانه دولتی و خصوصی مبلغ بلیت با من کارت ۶۵۰ تومان و در پرداخت نقدی هزار تومان است؛ همچنین قیمت بلیت قطار شهری نیز از ۶۵۰ تومان به ۸۰۰ تومان افزایش یافت که با این اقدام عملاً شهرداری مشهد آسان‌ترین راه را برای جبران هزینه‌های خود انتخاب کرده؛ این در حالی است که می‌توان با مدیریت هزینه‌ها، درآمد اجاره غرفه‌ها و مکان‌های تجاری ایستگاه‌های مترو، تا حدودی قسمتی از هزینه‌ها را جبران کرد تا در شرایط سخت اقتصادی کشور فشار کمتری بر استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی که اکثراً نیز از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند، آورده شود.

 

حال با توجه به اینکه در کشور بنزین با قیمتی بسیار کم در اختیار مردم قرار دارد و عملاً استفاده از وسایل شخصی به صرفه است، این افزایش قیمت‌ها باعث کاهش تعداد مسافرین اتوبوس و قطار شهری خواهد شد؛ چندی قبل محمد رضا حیدری؛ رئیس شورای اسلامی شهر در اظهاراتی بیان کرده بود که طبق برنامه‌ریزی‌ها باید سهم اتوبوسرانی مشهد درجابه جایی مسافران به ۴۰ درصد برسد که این میزان روند نزولی داشته و در حال حاضر نزدیک به ۲۱ درصد سفر‌ها با اتوبوس انجام می‌شود و با اجرایی شدن مصوبه جدید احتمالاً این روند تسریع خواهد شد.

 

نارضایتی دانشجویان از افزایش قیمت بهای ناوگان حمل و نقل عمومی/ شهرداری همت خود را برای اخذ مطالباتش از دولت به کار بندد
اکثریت مسافران اتوبوس و مترو را مردم قشر متوسط جامعه، دانش آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند؛ دانشجویی که با زحمت و رنج بسیار برای ساختن آینده خود موانع زیادی دارد، حالا باید با هزینه های بالای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در سطح شهر نیز درگیر باشد. 

 

دانشجویی را تصور کنید که همزمان شهریه سرسام آور دانشگاه را هر ترم پرداخت می‌کند؛ این افزایش قیمت‌های افسار گریخته در کشور که ناشی از سوء مدیریت‌ها و عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور است سنگینی دیگریست  بر دوش دانشجویان نظیر او و در کل  جوانان که کمر خیلی‌ها به زیر این بار خم شده است.

 

این افزایش تقریبا سی درصدی که چندی قبل هم عملی  شده است فشار‌های زیادی را به مردم علی الخصوص دانشجویان تحمیل کرده است و دانشجویان خواستار بازگشت قیمت بهای استفاده از این خدمات یا لااقل طرحی تخفیفی برای اقشار خاص مانند دانشجویان هستند.

 

نارضایتی دانشجویان از افزایش قیمت بهای ناوگان حمل و نقل عمومی/ شهرداری همت خود را برای اخذ مطالباتش از دولت به کار بندد
پس از پیام‌ها و تماس‌های متعدد  دانشجویان و گلایه‌های متعدد در این خصوص به بازتاب چندی از ان‌ها می‌پردازیم.

هر لحظه مزن در، که این خانه کسی نیست

مهدی محمدزاده دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد می‌گوید: برای ما دانشجویانی که همزمان در حال تحصیل و هم مشغول کار هستیم همچنین هزینه‌ها و شهریه‌های سرسام‌آور دانشگاه بر روی دوش مان سنگینی می‌کند؛ قیمت‌های فعلی با وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه جور در نمی‌اید، چه برسد به زمانی که قیمت بلیط اتوبوس و مترو هم بخواهد افزایش یابد!

وی ادامه داد: اصولا مردم عادی و دانشجویان برای تردد از اتوبوس و مترو بیشتر استفاده می‌کنند و با افزایش قیمت بلیت به آنان که با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی امروز از لحاظ مالی در مضیغه بوده و با مشکلات معیشتی و بیکاری روبرو هستند فشار‌های روحی و روانی وارد می‌شود که این خود ممکن است موجب بروز مشکلات و بحران‌های دیگری گردد.

محمدزاده تصریح کرد: باید بفهمیم که وقتی هزینه‌های بلیط اتوبوس و مترو را بالا می‌رود نتیجه اش می‌شود فشار مضاعف بر جوانان و دانشجویان و اقشار کم در آمد، بهتر نیست نمایندگان ما در شورای شهر بودجه را به نحوی عاقلانه‌تر مدیریت کرده و در سرفصل‌های دیگر صرفه جویی کنند تا در حوزه‌ی بلیت‌های اتوبوس و مترو افزایش قیمت نداشته باشیم؟!

 

اگر نفعتان به حال دانشجویان نمی‌رسد لااقل ضرر نرسانید

علیرضا صدقی، دانشجوی دانشگاه غیرانتفاعی اسرار گفت: در تهران برای دانشجویان که از دستگاه‌های حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند تخفیف قائل می‌شوند، اما در مشهد دانشجویان از هیچ مزایایی در استفاده از خدمات عمومی بهره‌مند نیستند و روز به روز شرایط را برای ما سخت‌تر می‌کنند.

وی افزود: پی گیری مطالبات دانشجویان از وظایف رسانه هاست و ما انتظار داریم تا صدای نارضایتی ما را از گرانی بهای اتوبوس و مترو به گوش لژ نشینان ساختمان شورای شهر برسانید و بگویید: اگر نفعتان به حال دانشجویان نمی‌رسد لااقل ضرر نرسانید.

 

افزایش قیمت ها، تنها راه شهرداری

علی یوسفی، دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد می‌گوید: امسال هم شهرداری مشهد برای افزایش درآمد‌های خود ساده‌ترین کار را انتخاب کرد، ساده‌ترین کار یعنی افزایش بهای خدمات حمل و نقل عمومی و این موضوع در حالی اتفاق افتاده که باز هم از منابع درآمدی با اهمیت‌تر و با اولویت‌تر غفلت شده است؛ چون احتمالاً این دست کار‌ها نیاز به برنامه ریزی و کار دقیق دارد مواردی مثل عوارض مشارکتی شهروندان که می‌تواند منبع درآمدی قابل توجهی باشد، اما میزان آن در شهر مشهد بسیار کم است.

یوسفی ادامه داد: اساساً استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه عمومی دو دسته هستند، یک دسته کسانی که توانایی خرید و استفاده از وسیله نقلیه شخصی را ندارند که طبیعتا از اقشار ضعیف‌تر و کم درآمد‌تر هستند و دوم کسانی که ترجیح داده اند به جای وسیله نقلیه شخصی خود از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند که احتمالا باعث کم شدن هزینه هایشان و یا کوتاه شدن مدت سفر درون شهری می‌شود.

وی افزود: اما این افزایش بهای اتوبوس و مترو هر دو گروه و همچنین مجموعه‌ی شهر را متضرر می‌کند، دسته اول که عموما سفر‌های درون شهری شان با وسایل نقلیه عمومی است حتی با اندکی افزایش قیمت بلیت‌ها نیز افزایش چشمگیری در مخارج آن‌ها ایجاد می‌شود که در این اوضاع نابسامان اقتصادی کار را دوچندان برایشان سخت می‌کند.

این دانشجو تصریح کرد: دانشجو‌ها هم در این دسته هستند و همین افزایش بهای بلیط اتوبوس و مترو مشکلی شده بر مشکلات قبلی ان‌ها؛ دسته دوم هم که وسایل نقلیه عمومی را به شخصی ترجیح داده اند. با این اوضاع احتمالاً هزینه سفر هایشان از هزینه بنزین برای پیمودن همان مسیر بیشتر می‌شود و تمایلشان برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی کمترو همین بر مشکلات روز افزون ترافیک و آلودگی هوا اضافه می‌کند.

یوسفی گفت: در نهایت باید گفت در حالی که شهرداری می‌توانست با برنامه ریزی و مدیریت درست میزان درآمد هایش را از روش‌های دیگر مثل مدیریت درست عوارض شهری انجام دهد که اتفاقا بخش پردرآمد را بیشتر درگیر می‌کند؛ باز هم فشار را بر اقشار ضعیف و کم درآمد شهر بیشتر کرده و ساده‌ترین کار را یعنی افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو انجام داد.

کامل شد/// نارضایتی دانشجویان از افزایش قیمت بهای ناوگان حمل و نقل عمومی/ شهرداری همت خود را برای اخذ مطالباتش از دولت به کار بندد

شهرداری توان تامین بودجه طرح تخفیف من کارت دانشجویی را ندارد!

مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد با اشاره به سهم دولت در حمل و نقل عمومی و مطالبات شهرداری گفت: در شرایط اقتصادی فعلی دولت حال و روز خوبی را ندارد و معمولا یا پایبندی خود را برای پرداخت حق دولت در حمل و نقل عمومی انجام نمی دهد و یا بدهکار می شود.

بهاروند در پاسخ مطالبه دانشجویان برای اجرای طرح من کارت دانشجویی پاسخ داد: ما سال گذشته این طرح را به کمیسیون آوردیم و بررسی کردیم اما چون بودجه آن تامین نشد لذا طرح رای نیاورد؛ امیدواریم با اعطای ردیف بودجه ای امسال طرح تخفیف دانشجویان برای استفاده از حمل و نقل عمومی به تصویب برسد.

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر با ابراز تاسف و نارضایتی قلبی از افزایش قیمت اتوبوس و مترو گفت: با توجه به تلاطمات بازار ارز و افزایش قیمت لوازم اتوبوس و مترو که حداقل قیمت ها ۴ برابر شده است و نظر به اینکه بخش اعظمی از حمل و نقل بر عهده شرکت های خصوصی است، این شرکت ها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که افزایش قیمت ها به ناچار صورت پذیرفت.